Vanaf 6 november geldt het coronatoegangsbewijs op meer plekken. De inzet van een coronatoegangsbewijs verkleint de kans dat het virus hier kan rondgaan.
Voor georganiseerde indoor sportbeoefening vanaf 18 jaar dien je in het bezit te zijn van een coronatoegangsbewijs. Voor de handbalsport betekent dit dat zowel bij trainingen als wedstrijden iedereen een QR-code dient te tonen. Vrijwilligers en mensen die functioneel aanwezig moeten zijn worden van deze regel uitgezonderd. Zowel bij professionele als amateurwedstrijden is het coronatoegangsbewijs verplicht voor het publiek vanaf 18 jaar. Het NHV geeft echter het dringende advies aan verenigingen om van iedereen die de locatie bezoekt een coronatoegangsbewijs te vragen.

Je krijgt een coronatoegangsbewijs als je volledig bent gevaccineerd, een herstelbewijs hebt of met een negatieve testuitslag van maximaal 24 uur oud. Testen blijft gratis voor personen die geen herstel- of vaccinatiebewijs hebben.

Per 6 november gaat de mondkapjesplicht weer gelden op meer locaties. Mondkapjes zijn opnieuw verplicht op alle publieke locaties binnen waar geen coronatoegangsbewijzen gebruikt worden. Binnen de sporthallen dient men in het bezit te zijn van een coronatoegangsbewijs en is een mondkapje dus niet verplicht.

Het is van groot belang dat iedereen de basisregels blijft volgen, of je nu wel of niet gevaccineerd bent. Onder de basisregels wordt verstaan:

• Testen bij klachten: blijf thuis en laat je testen bij de GGD. Ook als je al gevaccineerd bent.
  • Bij een positieve test: blijf thuis en vermijd contact met anderen, ook als zij gevaccineerd zijn.
  • 1,5 meter is een veilige afstand. Bescherm jezelf en anderen.
  • Schud geen handen.
  • Was vaak en goed je handen.
  • Hoest en nies in je elleboog.
  • Zorg voor voldoende frisse lucht en ventilatie in binnenruimtes.